torsdag 29 augusti 2013

Knäckig paj

Det här receptet kom jag över när jag skulle fixa till en riktigt smarrig rabarberpaj. Min "levande kokbok"= min käre pappa, hade nästan samma tid också kommit över samma recept och fick det senare av honom också. Mitt ursprungliga hittade jag på Tasteline

Jag har hittills prövat laga med rabarber, blåbär och äppel och alla har varit lika goda!

Ingredienser
Blåbär, rabarber, äppel eller något annat bär/frukt som finns tillgängligt.

2 dl   havregryn
1 dl   muscovadosocker
1 dl   socker
1 3/4 dl   vetemjöl
½ tsk bakpulver

125 g smör

½ dl grädde
½ dl ljus sirap

Skär frukten i små bitar, jag strödde på både rabarbern och äpplena lite kanel, och häll bären/frukten i formen.

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och smält smöret tillsammans med grädden och sirapen. Rör in smörblandningen med de torra ingredienserna och bred ut röran över frukterna/bären.

Grädda i ca 40 minuter i 150 graders ugn.
Servera varm med vaniljglass eller vispgrädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar