måndag 22 december 2014

Juletider

Och i år tog jag bilder på bullabockarna som har varit tradition i mitt barndomshem (och innan dess i min pappas barndomshem). Min pappa gjorde egna formar åt mig och min syster ur varsitt stort pepparkaksmått, så de har vi haft i några år. Jag har märkt dock att de är så stora att barn har lite svårt att äta (bra om de får i sig ett huvud), så jag ville göra en mindre mall. Jag hittade bland mina pepparkaksmått en överloppsgubbe, som jag med tång och hammare malla om till en mindre bock.


De färdiga bockarna såg ut så här:

Så själv blev jag nöjd. I nåt skede ska jag ännu vrida om överloppsgumman till en bock till, åt min pappa eller syster, det återstår att se...

Annars så brukar det också höra till julgodis att baka dadelkaka och fruktkaka, men de har jag oftast skippat. För ett par år sedan prövade jag fram en fukt- och nötkaka som är ganska god, och den har jag nu i några år bakat.:

Frukt- och nötkaka


Räcker till en stor och en liten form

300g smör
3 dl socker (eller 1 dl socker+1 dl muscovadosocker)
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-2 dl hackad hasselnöt
1 dl hackad mandel
1 dl hackad valnöt
100 g syltad fruktmix
1 dl russin

Rör smör och socker vitt, och blanda i äggen. Blanda nötter, mandlar, syltade frukterna, russin och mjöl och bakpulver och blanda i smeten. Fördela smeten i formar och grädda i 175 graders ugn i ca 50-60 minuter. (Den mindre formen blir snabbare färdig.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar