söndag 29 december 2013

Pizza utan jäst

Att fixa till en pizza brukar ofta falla på att jag inte har jäst hemma, eller att jag upplever det som en jobbig process att baka till ett pizzabotten med jäst, och kavla ut det, osv... En kompis berättade att hon lagat utan jäst och använt bakpulver istället.
Jag har blivit helsåld på det här, eftersom degen är mycket mer lättbearbetad och kan bara tryckas med mjöliga händer ut på en bakplåt.


3 dl vatten
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1,5 msk olja

Rör ihop ingredienserna, degen skall vara rätt lös, men lite börja släppa kanterna i bunken.
Tryck ut på en bakplåt, det har räckt bra till en hel plåt.

Fyll på med önskad fyllning. Personligen älskar jag massor av fyllning och massor av ost.
Brukar smörja lite tomatpuré och ev olja på bottnet innan jag lägger på fyllningen.
Som fyllning duger i stort sett vad som helst man hittar hemma i kylskåp och skafferi, t.ex. salami, skinka, mozzarella, räkor, tonfisk, köttfärs, champignoner, ananas, lökringar, bacon, pesto...
Toppa med riven ost, eller lägg den underst som de professionella gör och grädda i het ugn ca 225 grader i ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar