fredag 20 december 2013

Småbröd till julen

Jag har vuxit upp med en jultradition av dagskaffe med bullabock och sju sorters småbröd.
Min pappa har så länge jag kommer ihåg alltid bakat vetebullar, kavlat ut dem och tagit ut med en stor bockform bullabockar. Tyvärr har jag för tillfället inga bilder, men kanske uppdaterar och lägger in senare.
Därtil så dukas det fram sju sorters småbröd. De självklara är ju förstås pepparkakorna, men därtill kommer maränger, shackrutor och andra mördegsbaserade småbröd.

I år experimenterade jag på mördegen och den blev rätt bra:

300 g rumsvarmt smör
2 dl socker
6 dl vetemjöl

Om man glömmer att ta fram smöret, så går det att köra i mikron för ca 10-15 sekunder.
Blanda ingredienserna och sedan kommer det roliga: färga/smaksätt!
Jag ville laga de traditionella shackrutorna, och experimentera lite med att försöka laga "paket", så min smaksättning var väldigt enkel:
Dela degen i två delar, tillsätt i den ena kakaopulver enligt smak och utseende, 1-3 msk, och i en andra några droppar bittermandelolja. Lägg till också några matskedar vetemjöl för att få konsistensen lika i båda deghalvorna.
För shackrutor: gör två ljusa stänger och två mörka, placera dem på varann och vira in dem i bakplåtspapper, forma dem till fyrkanter och skär i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg upp på bakplåt och grädda.
För paket: Gör fyra ljusa stänger, lägg tunnare mörka skivor emellan dem och vira in dem i bakplåtspapper, forma dem till fyrkanter och skär i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg upp på bakplåt och grädda. När de är färdiga, låt svalna och smält choklad och spritsa på en rosett.
För snurror: kavla de två olikfärgade deghalvorna ganska tunt, lägg på varann och snurra in i bakplåtspapper. Skär i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg upp på bakplåt och grädda.
Det finns miljoner olika varianter på smaksättning och utbakning.
Lägg till krossade nötter för nötkakor, smaksätt med rivet citronskal för underbart syrliga citronkakor, kokosflingor, sylt, kardemumma, endast fantasin sätter sina gränser. Rulla till runda kulor, tryck ner med gaffel, rulla till runda stänger och skär i bitar, gör degen lite lösare och spritsa ut dem... 

Grädda i 200 graders ugn (för varmluftugn kan man sänka temperaturen till 175 grader) i ca 10 minuter.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar